maandag 19 mei 2014

Bifi worstje en Tuc koekjes

Wat wilt u drinken? En wilt u er ook een snackje bij? De dame kijkt er serieus bij. Wie denkt dat dit een scene uit een kroeg heeft, heeft het mis. Het gaat ook niet om een bezoekje aan een terras. Nee, de mensen aan wie dit gevraagd wordt liggen in het ziekenhuis. Op de hartafdeling wel te verstaan.

Of op andere afdelingen ook Bifi worstjes, zoete Tuc koekjes, rollen chocoladekoekjes en blokken kaas worden verstrekt weet ik niet. Maar in dit ziekenhuis krijgen mensen die meuk te vreten. Ja vreten, want er zit werkelijk niets goeds in wat de patiënten wordt voorgeschoteld. Jawel, zegt een papier. Er zitten koolhydraten in . Of vetten. Of beide. En veel van beide.

Op het papier staat tevens dat de aangeboden snacks weinig tot geen vitaminen bevatten. Daar moet de patiënt dan maar een pil voor nemen. Die wordt verstrekt. Maar dat blijkt niet het geval. Elke avond tijdens het bezoekuur komt dit tafereel weer voorbij en ik wil de vrouw met de kar die troep wel uit haar handen trekken. Wat is dat voor een beleid om patiënten de meest vette en ongezonde troep voor te schotelen die je zo ongeveer in een winkel kunt aantreffen?

De reden, zo zegt het papier eveneens is dat patiënten niet mogen afvallen. Ook daar kijk ik me hele andere ogen naar. Het merendeel van de mensen op deze hartafdeling is veel te dik. En je maakt mij niet wijs dat dit goed is voor een verstopte kransslagader of meerdere van dat soort exemplaren. Stop je er dan ook nog allemaal vette troep in, dat bovendien is bewerkt in een fabriek dan gaat het lichaam daar volgens mij helemaal van stuiteren. Thuis moet een regime worden gevolgd van gezond eten en genoeg bewegen; hier worden volgens mij zelf hartpatiënten gekweekt.

Een Bifi worstje telt namelijk wel iets van 140 calorieën. Iemand die in zijn bed ligt heeft er tien van nodig en dan hoeft hij of zij helemaal geen eten meer. Dat is namelijk zo’n ongeveer dan je hele behoefte voor de dag. Bovendien worden die snackjes verstrekt van het geld dat wij met z’n allen betalen aan de zorgverzekeraar. Geen idee wat zo’n worstje, zo’n rol koekjes of een stuk kaas kost, maar opgeteld zal dat aardig in de papieren lopen.

Werd er nu nog een schaal fruit aangeboden, een gezond vruchtensapje of om mijn part een bord havermoutpap met allemaal goede stoffen, dan zou ik het te verklaren vinden. Maar dit: ik vind het klinkklare waanzin om hartpatiënten vol te stoppen met stoffen die voor een gezond mens al slecht zijn, maar voor een ziek iemand nog veel meer.

Sale/solden januari 2015

Aanbiedingen bij EuroClix

Geen opmerkingen:

Een reactie posten