dinsdag 10 januari 2017

Relaxtheidkruid




Mijn Afrikaanse man is meestal redelijk relaxt. Zo relaxt dat ik er wel eens wat minder relaxt van wordt. Omdat wij altijd van alles moeten en omdat wij altijd haast hebben en zo. Dan wil ik hem wel een beetje peper ergens in stoppen. 

Kijk hoe hij het flikt

Vaak heeft hij die peper helemaal niet nodig en zou ik juist wat van dat relaxtheidkruid moeten nemen. Dan kijk ik vol verwondering hoe hij het flikt. Vooral omdat hij zich In een land bevindt waarin hij de taal wel steeds beter begint te spreken, maar toch ook nog veel aan hem voorbij gaat.

 

Belangrijke mensen, maar wat is belangrijk

Zaterdag was zo´n dag. Een belangrijke presentatie met een wereldberoemde kunstenares. En pers. Heel veel pers. Wij zijn ook pers, hij maakt de foto´s. Maar bij deze pers verbleekten wij. Camera´s waarmee je van Lemmer naar Hindeloopen kunt kijken, tuigjes waarin weet ik veel wat voor apparaten hingen en die om allerlei persmuskieten hingen. En springende fotografen en cameramensen die voortdurend voordrongen en elkaar nog net niet de hersens insloegen. 

Trots op eigen werk

Mijn eigenste fotograaf werd er niet warm of koud van. Hij keek me zo nu en dan aan met een blik van, zie die gekken nou eens. Ze sprongen allemaal in het gelid als de kunstenares voor haar ontwerp ging staan, renden van de ene kant van de zaal naar de andere. Zo nu en dan ging hij ook staan en liet me dan vervolgens op dat kleine cameraatje van ons trots zijn afbeelding zien. En ging dan weer rustig zitten luisteren. 

Die ene unieke foto

Tot het finale einde. Toen iedereen nog wachtte op dat geweldige shot van haar met kunstwerk, ging hij staan, vroeg haar met zijn ogen en een hand precies zo te gaan staan zoals hij dat bedacht had (want zij sprak alleen Frans) en kreeg haar daar waar iedereen haar wilde. Voordat de meute het besefte had hij de mooiste foto geschoten. De rest was in een soort van shock. Je hoeft alleen maar even te vragen zei hij en ging weer rustig zitten. En ik, ik moest heel hard gniffelen. Best lekker dat relaxtheidkruid. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten