dinsdag 10 november 2020

Het rapport De Polle

 Verbaas u niet, verwonder u slechts. Ik moest de zin even opzoeken, want wist niet meer precies hoe hij ging. Maar verbaasd was ik. Verwonderd ook trouwens. Eerder had ik wel een berichtje van de gemeente gelezen over de invulling van De Polle-Zeedijk. 


Daar waar een deel historie van onze vissersplaats ligt die eigenlijk niet verloren zou moeten gaan. B&W wilden daar geen supermarkt hebben, nadat onderzoek had uitgewezen dat dit klanten uit het centrum zou trekken. Inwoners van Lemmer waren trouwens een heel andere mening toegedaan: die gaven in meerderheid aan dat ze graag de Lidl en mogelijk ook de Aldi op die plek wilden hebben. De Lidl zelf wil al heel lang uit de Passage. Te klein behuisd, geen mogelijkheden meer tot uitbreiding. Om die reden reizen heel veel mensen af naar Balk waar ook een winkel van die keten staat. Ook aan de rand van het centrum, maar met een enorm winkeloppervlakte en voldoende parkeergelegenheid. Enfin, dat was een gegeven. 

Rapport De Polle Lemmer

Maar toen ging ik me eens in het rapport verdiepen en toen kwam ik toch wel heel bijzondere zaken tegen. Het woningbouwplan dat er al ik weet niet hoe lang ligt, is tot op heden nog steeds niet meer dan een bord op een stuk grond. Mogelijk dat dit bord er trouwens op dit moment niet eens meer staat. Ik heb wel fraaie tekeningen gezien, maar er is voorlopig nog geen schep de grond in gegaan. Ook is op de desbetreffende pagina´s van de projectontwikkelaar naar mijn idee niets te vinden over prijzen, een startdatum of iets anders. 

Projectontwikkelaar wil wel een supermarkt

Dat verbaasde me niets toen ik dat rapport eens goed ging doorspitten. Want de gemeente schrijft dat ze daar geen supermarkt wil, maar wel extra ruimte wil geven voor woningbouw. Maar de projectontwikkelaar wil helemaal niet dat daar meer woningen worden gebouwd (vooral niet door anderen). Concurrentie, zo stelt ze. En juist diezelfde huizenbouwer wil wel weer dat die supermarkt er komt. Ze laat tussen neus en lippen dan ook nog even vallen dat ze dan dat prachtige oude gebouw waarin de historie van Lemmer zo in ligt besloten, gedeeltelijk wil behouden. Komt die grootgrutter er niet, dan gaat het gebouw ook plat. Aha, dat is dan toch wel wat andere koek. Op een prachtige animatie zie ik de voormalige Houtmolen in een nieuwe setting. Met daarbij de woorden: Een prachtige herbestemming van het industrieel erfgoed. Niet dus..........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten