donderdag 5 januari 2012

Je eigen vlees keuren

Toen ik hoorde dat Achmea de wat ze noemen onafhankelijke vergelijkingssite Independer had overgenomen of althans een meerderheidsaandeel in bezit had gekregen door aandelen te kopen was ik verbaasd. Een aanbieder van verzekeringen neemt een vergelijkingssite over van verzekeringen. En zegt dan ook nog dat hij onafhankelijk blijft.

Ik ben me er eens in gaan verdiepen en kwam kreten tegen als dat de verzekeraars die bij Independer zijn aangesloten een “vergoeding” betalen voor het feit dat ze op de site staan. Dat sommige bijzondere aanbiedingen doen op die site en daar ongetwijfeld meer voor wordt betaald, werd er niet bij geschreven. Nu had ik altijd al niet zo’n hoge pet op van die site, maar dat werd alleen maar erger toen ik merkte dat Independer mij een soort van ging stalken nadat ik op een website waarop ik ook schrijf artikelen had gezet over het onderwerp.

Het ene bericht na het andere kreeg ik om de oren geslagen op mijn Twitter account. Of ik het wel wilde veranderen want het was allemaal niet zo zoals ik dat zag en dat er op de site waar ik ook op schrijf ook advertenties staan. En dat laatste klopt. Alleen heb ik geen afspraken met de aanbieder s daarvan, daarvoor is Google verantwoordelijk.

En iedereen kan op die site staan met advertenties. Als ik over verzekeringen schrijf, staan er ook vaak advertenties bij over heel andere onderwerpen. Bovendien staat ook de adds van Independer zelf ertussen, hoe negatief ik ook schrijf over het onderwerp. Maar dat was de heren en dames van Independer niet aan het verstand te brengen. Ik moest ze uiteindelijk gaan blocken om de stroom van opmerkingen en tegenwerpingen te stoppen.
Maar ik blijf erbij, je kunt niet onafhankelijk zijn als je zelf de producten aanbiedt op die site. Dan ga je toch als eerste je eigen verzekeringen promoten?

Daar hoef je toch geen professor voor te zijn? De site stelt dan ook nog dat ze juist haar aanbod wil verbeteren. Door te kijken wat mensen willen, gaat Achmea (ja Achmea) haar aanbod veranderen. Dus ze gebruikt de site en de informatie van andere verzekeraars om die vervolgens producten afhandig te maken. Noem dat maar onafhankelijk!

Het zou hetzelfde zijn als onze plaatselijke keurslager zijn eigen worsten zou keuren en dan zou zeggen dat die van hem het lekkerst zijn. Of dat de plaatselijke bakkers hun eigen brood en gebakjes zouden proeven en er dan een stempel op zouden drukken dat het de beste van heel Friesland zijn. Ook dat klopt niet. Dus nee, ik geloof niet in de onafhankelijkheid van Independer. Maar daar zal ik nu ook wel weer berichten over krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten