maandag 5 maart 2012

Ambtenaren als proppers

Proppers zijn meisjes en jongens die in levendige toeristencentra klanten werven voor discotheken, restaurants en kroegen. Ondernemers in Lemsterland willen van haar ambtenaren proppers maken.

De gemeente Lemsterland wil een onderzoek doen naar het winkelbestand in Lemmer. Hoe dat eruit gaat zien, weet ik niet. Misschien gaan ze met een lijst langs de winkels en inventariseren ze wat waar zit. Lijkt me niet zo moeilijk, maar misschien zit daar een diepere gedachte achter en wordt gevraagd wat de ondernemers meer nodig hebben van de lagere overheid.

Wat me bevreemdde was dat de ondernemers van Lemsterland momenteel ook actie willen van diezelfde gemeente op dat gebied. Want het is dramatisch gesteld met de winkelstand, dat kan iedereen zien. Om het pand staat er wel wat leeg, echt gezellig winkelen is er in sommige gedeelten beslist niet meer bij. En dat is ook voor het toerisme niet bepaald een goede zaak.

Mes op de keel?
Ik zie alleen niet in, hoe de gemeente dat moet veranderen. Er is momenteel een fikse crisis aan de gang en die is al geruime tijd bezig. Winkelen is niet meer het winkelen wat het vroeger was; we shoppen steeds meer online. Dat betekent dat fysieke winkels nu eenmaal verdwijnen. Daar kun je van vinden wat je wilt, maar het is een feit. Maar wat moet de gemeente daar dan aan doen? Ambtenaren inzetten om lopende mensen winkels in te trekken en hen daar vervolgens een mes op de keel zetten als ze niets kopen? Panden aanbieden met enorm lage huren?

Mensen opleiden tot ondernemers? Mensen met een uitkering geld geven zodat ze een nering kunnen leiden? Het lijkt allemaal niet zo voor de hand liggend. En op het gebied van panden lijkt me dat ook niet bepaald logisch, aangezien de gemeente zelf volgens mij weinig meer panden bezit dan gemeentekantoor en gemeentehuis, Pasveer, de Steke en wat andere objecten waar mensen volgens mij niet snel gaan winkelen. Even een leuk cadeautje van De Steke halen? Ik weet het niet, maar ik geloof niet dat ik de eerste zou zijn om daar voor te opteren.

De inrichting van het dorp is natuurlijk wel van belang voor de leefbaarheid van elke gemeenschap, maar het blijft een feit dat mensen de hand op de knip houden en velen bang zijn voor verlies van baan en inkomen. Aan die zaken kan niemand iets doen, net zoals de ondernemers die inmiddels hebben moeten vertrekken dat niet konden. Ze kunnen hooguit vastgoedeigenaren die nog steeds de hoofdprijs vragen (en die liever leegstand lijken te willen dan dat ze nog iets opstrijken per maand) kunnen wijzen op hun verantwoordelijkheid. Maar of dat helpt? Ik vind dat een gemeente veel zaken zou moeten regelen voor haar inwoners, maar klanten naar winkels trekken lijkt me niet bepaald haar taak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten