zondag 24 april 2016

De veiligheidsworst

Volgens de overheid hoeven wij ons geen zorgen te maken over de veiligheid op Koningsdag.  Mensen die mogelijk wat zouden willen gaan doen, worden zorgvuldig in de gaten gehouden aldus het orgaan dat aan terrorismebestrijding doet. Deze ‘veiligheidworst’ werd volgens mij ook de mensen in BelgiĆ« en Frankrijk voorgehouden.

Aanslagen

Het resultaat weten we allemaal. Een serie aanslagen door mensen die wel of niet in de gaten werden gehouden maar ondanks dat flink wat slachtoffers maakten, mensen die ongezien het land in konden komen om hun belachelijke plannen door te voeren en een terrorist die na zijn daad zelfs voor het politiebureau langs paradeert.


Zijn we blind?

Zijn we blind dat we denken dat er echt niets kan gebeuren op Koningsdag? Gaan we met z’n allen naar Amsterdam om daar in enorme mensenmenigten te drinken, te hossen en te springen en denken we dan werkelijk dat daar niet gekken met bomgordels kunnen lopen? Die dan enorm veel slachtoffers kunnen maken, want in zo’n menigte is dat zo ongeveer het gemakkelijkste wat er is. Ja, we zouden waarschijnlijk wel gewoon moeten gaan.  Omdat dit ons feest is, omdat we vieren dat onze Koning jarig is en omdat dit een van de leukste feestjes van het jaar is. Vooral in Amsterdam.

Sentimenten in de eigen gemeenschap

Ook in Zwolle gaat niets gebeuren zeggen de geleerden. Met de Koning en het gevolg niet nee, dat geloof ik graag. En dat hoop ik ook van harte. Maar met de omstanders die zo Koninklijkgezind zijn? Ik durf er geen honderd euro om te verwedden.  Is het niet realistischer dat de overheid ons gewoon vertelt dat er een flinke dreiging is? En dat als terroristen iets willen ze ons juist op Koningsdag in het hart treffen? Wie in de buurt blijft zal waarschijnlijk niet zo snel getroffen worden. Hoewel ik ook hier sentimenten bemerk die me verbazen. Na Charlie Hebdo sprak ik met iemand uit onze eigen gemeenschap die ook vond dat het die mensen hun eigen schuld was. Hadden ze de Profeet maar niet moeten beledigen. Zo ver weg  zijn die denkbeelden dus helemaal niet, alleen het effect van een aanslag zal de extremisten waarschijnlijk niet voldoende zijn. En op Koningsdag blijf ik gewoon thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten