maandag 25 maart 2019

Het gevreesde apenbos



Legt de natuur het af tegen het grote geld? Ik moest er aan denken toen ik naar de puinhopen keek die over waren gebleven van het Apenbosje. Boomstronken zover het oog reikte. Een kale vlakte, een troosteloze aanblik. Geen fluitende vogels meer, die anders met velen de bomen bevolkten. Weg. Alles weg.

Natuur legt het af tegen winstbejag

En eigenlijk weet ik het antwoord natuurlijk al lang: de natuur, die toch al schaarse natuur legt het al zo lang af tegen winstbejag en commerciƫle belangen. Soms is het kiezen uit twee kwaden, ook dat snap ik. De gemeente heeft weinig geld meer voor groenonderhoud, dus moet het zo gemakkelijk mogelijk.

Vrezen of frezen

Alles met de grond gelijk en dan twee keer in het jaar er met een frees overheen (de gemeente noemt dat op haar eigen pagina vrezen en dat vond ik wel een mooie woordspeling. Blijkbaar is daar ook vrees voor het verlies voor natuur en is dat woord met een slip of the pen veranderd en heeft het de betekenis van angst gekregen.) En angstig zouden we moeten zijn: want wat gebeurt er als we zo meteen helemaal geen natuur meer hebben?

Alles dood

Geen bijen meer, geen bomen meer, geen gras meer. Dan wordt ons land een woestenij, dan hebben we niks meer te eten en dan zijn we een dood land.

Alles duur

Dat er op het Forum voor Democratie zoveel is gestemd, had ik enigszins wel verwacht, maar ik had gehoopt dat het anders zou zijn. Van mijn man moeten ze niks hebben bijvoorbeeld. Maar deze partij vindt ook dat we niets aan dat klimaat hoeven te doen. Windmolens zijn onzin, zonneparken zijn onzin. En ik snap best dat mensen niet langer willen dat hun portemonnee aan het einde van de maand leeg is of erger nog dat ze een gat in die portemonnee zien. Dat is bij ons niet anders: ook wij verzuchten vaak dat alles toch wel heel duur is geworden.

App vertelt over gasverbruik

De app op mijn telefoon vertelt me tegenwoordig hoeveel geld we verstookt hebben en nee, daar word ik niet vrolijk van. Maar dat we de aarde volledig uithollen, alles opvreten, alles vernietigen en dan zeggen dat het onze schuld niet is, dat gaat er bij mij ook niet in. We hebben haar gekregen, we hebben haar in bruikleen en mogen ons eten er vanaf halen. Maar zouden we er dan op z’n minst niet goed voor moeten zorgen? 

2 opmerkingen:

  1. intrigerende zin: ´´Van mijn man moeten ze niks hebben bijvoorbeeld.´´ Is hij een vogeltje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee mijn man is moslim en komt uit een ander land. Niet bepaald de favorieten van deze partij.

      Verwijderen