donderdag 9 juni 2011

Eten koken, kopen en opeten







Hoewel mijn gewicht dat misschien niet zou verraden, ben ik gek op eten. Geen groter plezier dan een middagje Hanos om daar de mooiste producten uit te zoeken of de Aziatische winkel in Groningen waar ik uren rond kan dolen. Maar ook markten in andere landen maken me gek. Liever struin ik dat af dan dat ik winkel in winkel uit moet voor een jurkje.
Andere producten, mooie groenten, mooi vlees, lekkere vis. Ik watertand al als ik in de winkel sta, maar ben nog blijer als ik dan weer thuis ben. Nu woon ik alleen dus mensen vinden het dan heel vreemd dat ik vervolgens heerlijk in potten en pannen ga staan roeren.
Koken is echter ontspanning voor mij. Het maakt me rustig, het maakt dat ik met beide benen op de grond sta, het maakt dat ik doe wat heel basaal is, namelijk voor je eigen voedsel zorgen.
Gisteren was weer zo'n dag en vandaag ook weer. Gisteren maakte ik zelf een bouillon voor de kreeftesoep. Hoe ik dat doe: afval van garnalen aanbakken in de pan met wat goede olijfolie, een hete peper er bij, verse thijm en knoflook en heerlijk laten braden. Dan water er bij en bouillonblokje of zout. En dan maar die smaken erin laten trekken. Als je de pulp ziet waar het vak gemaakt is, word je enigszins misselijk. Maar die hemelse smaak daarna. De pulp gaat in het vergiet, wat overblijft is een heldere bouillon. Daar doe ik dan stukjes rivierkreeft in of grote garnalen en natuurlijk creme fraiche of wat slagroom. Je eet je vingers er bij op.
Gisteren had ik ook nog slibtong, zeewiersalade en zeekraal. Die laatste bak ik lekker in een beetje olijfolie (alweer dat water in mijn mond). De slibtong bak ik in arachideolie omdat die heter wordt en de visjes dan lekker snel dichtschroeien, maar wel lekker sappig blijven. Verder geen vieze paneer er overheen of zo, gewoon lekker met zout en peper en dan bakken maar.
Vanavond staat er vongole op het programma. En heerlijke asperges. Vongole schoonmaken in een bak water, de foute exemplaren eruit en dan lekker even aanbakken in olijfolie met wat peper erin. Lekkere verse pasta erbij en dan het zoute water dat uit de schelpjes loopt er heerlijk overheen. En de asperges, die roerbak ik. Met wat oosterse kruiden uit de oosterse winkel. Ik kan niet wachten en ga zo beginnen.
Wat een beetje minder is, is de enorme puinhoop altijd. Ik ben niet goed in organisatorisch opruimen tijdens het koken. Daarna wel. Maar oordeel zelf maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten