maandag 10 december 2018

Een riante positie



Jij ook gefeliciteerd met de verjaardag van je vrouw. Toen ik het berichtje van een collega op Facebook las moest ik lachen. Ik dacht aan Jeriga, mijn zwager,  aan wie ze dat bericht geschreven had. Mijn zwager die het hele bericht niet kon lezen omdat het in het Nederlands geschreven was.

Mijn vrouw

Ik dacht aan de schrijfster van dit leuke bericht die in verwarring zou zijn als ik haar de waarheid zou vertellen. En ik dacht aan de eerste keer dat een broer van lief mij zijn vrouw noemde. Want dat was wat ook nu de aanleiding was. Mijn zwager postte op mijn Facebook pagina dat hij blij was dat zijn vrouw nu jarig was. Mijn collega had zich er wel al even over verbaasd dat hij er wat anders uitzag dan anders, die lief van mij. Maar ze had er verder ook geen aandacht aan besteed.

Oepss

Oepss zei ze toen ik haar schreef dat het om mijn zwager ging. En dat ik ieders vrouw ben, daar in Afrika. Wat heel naar klinkt, besef ik me. Ik hoef niets met de mannen in kwestie trouwens laat daar geen misverstand over bestaan, maar ze noemen me wel allemaal hun vrouw. Net zoals lief zijn schoonzusjes ook weer zijn vrouw noemt. En zijn ooms allemaal zijn vader zijn.

Afrikaanse familieverbanden

En zijn Afrikaanse beppe kreeg als man de broer van haar eerste man. Niet voor het echie, maar omdat ze dan toch een man had. Snapt u het allemaal nog? Nou troost u, ik ook niet. Toen ik de eerste keer met lief op stap ging, stelde hij me voor aan mannen en vrouwen en noemde ze allemaal zus en broer. Toen dacht ik nog: nou die vader en moeder hebben ook niet stilgelegen. Kwamen we ze dan later weer eens tegen dan wees ik hem op zijn broer. Mijn broer? vroeg hij dan met grote vraagtekens in zijn ogen. Dat is niet mijn echte broer, zo noemen we dat gewoon. En in het geval van zijn echte broers en zussen: die zijn er ook in varianten. Zelfde vader, andere moeder. Zelfde moeder, andere vader.

Everybody's wife

De pinnigheid waarmee ik trouwens de eerste keer reageerde op een (voor mij) ongepaste opmerking van neef lief (want ook daarvoor ben ik zijn vrouw) is overigens inmiddels verdwenen. Ik denk altijd maar aan Anouk. Zij was nobody’s wife, ik ben everybody’s wife. Een riante positie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten