maandag 17 december 2018

Vaag vlees: de omgevingsvisie

Ik had altijd een collega die de woorden; 'vaag vlees' veelvuldig bezigde. Geweldig mens en als ze die woorden uitsprak was het duidelijk. Dan werd iets met mooie woorden omkleed, maar je snapte er geen snars van of het ging eigenlijk nergens over.

Omgevingsvisie De Fryske Marren

Een tijdje terug worstelde ik me door de omgevingsvisie van de gemeente DFM. Er stonden heel veel woorden in, ik haalde er opvallende zaken uit en kreeg vervolgens na publicatie daarvan van de afdeling voorlichting te horen dat wat er in die visie niets meer was dan woorden. Of ik dat allemaal wel weer even terug wilde trekken. Dat het veel te prematuur was wat ik had gepubliceerd.

Niet duidelijk

Jammer, vond ik. En ook niet duidelijk. Want dat betekende dus dat wat er dus in die plannen stond,  niets meer was dan gebakken lucht. En naast een opsomming van wat er al is en wat we al weten, stond er eigenlijk verrekte weinig nieuws in. Algemeenheden. Dat er initiatieven moeten komen op het gebied van woningbouw, internet en omgevingsgezondheid. De GGD ging zich bemoeien met wonen en scholen als daar plannen voor liggen bijvoorbeeld.  Dat er grote behoefte is aan meer woningen. Voor starters, voor mensen met een smalle beurs, tiny houses of misschien zelfs tijdelijke woningen. Dat het met de snelheid van ons internet belabberd gesteld staat en dat dit anders moet. Dat natuurwaarden van groot belang zijn (dat zou je niet zeggen als je dat megalomane plan van de zandwinning ziet) en dat die vooral behouden moeten blijven.

Loze kreten

Kreten. Waar mensen dan weer op konden reageren. Maar wat moet je met kreten als er geen gefundeerd plan achter zit? Ik kan ook wel roepen dat ik de mensheid wil redden, maar heb ik daar dan ook een plan voor? Of geld? Burgers en instellingen moesten zelf reageren op de plannen. Want de omgevingsvisie geeft kansen om plannen te realiseren als ze waarden in een bepaald gebied versterken, zo staat te lezen. En er zijn 50 actiepunten waar de gemeente samen met haar burgers de komende jaren mee aan de slag moet staat er ook nog. Ik zal best dom zijn, maar ik begrijp die hele omgevingsvisie niet. Want er staat wel heel vaak in :’we willen dit en we willen dat’ maar hoe dat dan tot stand moet komen staat er niet in.

Dorpsbelang Wijckel

Blijkbaar ben ik niet de enige. Dorpsbelang Wijckel heeft al aangegeven dat ze het nauwelijks een visie vindt, omdat het meer lijkt op een inventarisatie van huidige waarden en acties die reeds lopen. Het lange termijn perspectief ontbreekt, met daaraan gekoppeld een strategie hoe dit te bereiken zeggen zij. Precies, dat dus. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten