dinsdag 11 oktober 2011

Verhuftering

Doe es normaal man! Dat soort dingen zeg je tegen een goede vriend of vriendin als je denkt dat hij of zij even niet meer helemaal bij zijn positieven is. Even tot de orde roepen en aangeven dat diegene even een stapje terug moet doen. Maar zeg je dat ook tegen de Minister President? Misschien als ook hij doorgedraaid is en net iemand te lijf wil gaan, maar dat heb ik in de Kamer nog niet zien voorkomen. Het is - of moet ik zeggen het was hier tot voor kort nog geen Aziƫ of Rusland waar ze elkaar daadwerkelijk te lijf gaan als ze het politiek niet met elkaar eens zijn. Dus lijkt het me dat je niet tegen een Minister President "Doe es normaal man" zegt als ware hij de eerste de beste snotjongen die je krant komt brengen, maar hem elke ochtend weer in de stromende regen in het grasveld gooit. Maar wat heeft deze verhuftering tot gevolg? In de week die erop volgde zag ik berichten voorbij komen die me echt schokten. Een wielrenner die een 16-jarige een kapotte neus slaat in het passeren. Een gek die bij een benzinepomp zomaar iemand van zijn fiets schopt. Misschien dacht diegene wel bij zichzelf: Als je zo belachelijk tegen de hoogste baas van Nederland kunt praten, dan kan ik ook wel iemand onder uit schoffelen wiens hoofd me niet aanstaat (u ziet dat ik mijn taalgebruik aanpas, ik wil niet ook vervallen in diezelfde hufterigheid. Maar diegene die dat schoffelen deed, nam vast andere benamingen in de mond). En die vent van die fiets uit Leeuwarden die zag iets van zijn vehikel verloren gaan meende ik te begrijpen en die dacht misschien wel, ach dan mag een jongetje in elkaar rammen ook best wel. En als diens neus dan lekker verbouwd is, fiets ik heerlijk verder. Alsof er niets gebeurd is. Net zoals de heer Wilders deed alsof er niets gebeurd was. En diezelfde Minister President geen woord meer vuil maakte aan wat hij een incident noemde. Was er niet ergens een spreekwoord dat zei dat je respect moest verdienen? Mag ik voorstellen om dat om te draaien en om er van te maken dat je soms respect ook moet opeisen? Dat je hele onfatsoenlijke mensen moet wijzen op het feit dat ze dat zijn, heel onfatsoenlijk. Welnu meneer Wilders, u was heel onfatsoenlijk. En u meneer Rutten, u liet over u heen lopen. En dat is niet goed voor dit land en haar inwoners. Daar worden ze hufterig van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten