donderdag 4 december 2014

Ik ben een cougar, zegt men. Nee zeg ik, dit is liefde

Ik ben een cougar, blijkbaar. Omdat ik een oudere vrouw ben, met een jongere man. En toch kan ik maar moeilijk wennen aan het woord en aan de uitstraling ervan. Want ik denk, nee ik weet dat wat Modou en ik hebben niets met cougar zijn te maken heeft. Dat is gewoon liefde.





Leeftijdsverschil
Daarbij wil ik niet net doen alsof er geen groot leeftijdsverschil is tussen ons. Toen ik al ietwat volwassen aan het worden was, liep hij nog in de luiers. Dat is inderdaad een vreemd gegeven. Liever had ik gehad dat hij en ik in hetzelfde jaar waren geboren. Dat we veel dingen samen hadden kunnen doen en dat ons leven samen ook veel langer zou zijn geweest. Maar je hebt soms niets te kiezen. En daarom prijs ik mezelf gewoon gelukkig dat ik hem überhaupt tegen ben gekomen.

Vertrouwd
Want er is geen man in mijn leven geweest waar ik me zo goed en vertrouwd bij voel. Toen hij in september en oktober hier was, heb ik er geen seconde zorgen over gehad dat dit niet goed zou gaan. Bij andere mannen was ik altijd blij dat het weekend weer was afgelopen, want dan kon ik weer alleen zijn. Bij hem en mij gaat echter alles automatisch. We staan samen op (soms blijft hij ook liggen), we ontbijten samen (dat hij klaar maakt), we gaan samen winkelen, we doen samen zaken, we gaan samen sporten, we koken samen eten en we gaan weer samen naar bed. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem alleen te laten en andersom is dat hetzelfde. En het leuke is: alles daarvan is leuk. Niet omdat ik hem kan vormen zoals sommige mensen wel eens denken: hij weet namelijk heel goed wat hij wil. Maar gewoon omdat we over bijna alles hetzelfde denken en er dezelfde gevoelens over hebben.

In Afrika is hoe ouder hoe wijzer
Misschien is het leeftijdsverschil ook niet zo’n issue, omdat hij uit een land komt waar alles toch al anders gaat. Hij is erg wijs voor zijn leeftijd, weet heel goed waar het om draait en is respectvol en lief. En hij wil wat bereiken in het leven. Net als ik. Zijn beppe (ja we hebben zijn Afrikaanse oma beppe genoemd omdat hij dat woord zo leuk vindt. Soms noemt hij haar overigens ook bepper) is zijn grote held. Als hij een dag zonder haar is, meldt hij me dat hij toch echt weer even moet gaan. Zo lang kan hij niet zonder haar. Omdat zij wijs is en omdat hij zielsveel van haar houdt. Maar hij noemt haar ook F girl. Een soort verwijzing naar spice girl maar in dit geval Fatou girl. En zij? Zij lacht er hartelijk om en gedraagt zich als een echte stoere chick. Daar moet je hier eens mee komen. Mensen die ouder zijn lijken er vaak niet meer bij te horen. Maar daar hoor je er steeds meer bij naarmate je ouder bent.

Jaloers
Dat ik ouder ben is voor hem geen probleem verzekert hij me steeds. Ik merk dat ook uit zijn verhalen. Hij spreekt vaak over een old pa of old ma. Dat vindt hij dan wel mensen die oud zijn. En nee, daar val ik in zijn optiek dan blijkbaar niet onder. Natuurlijk heb ik het vraagstuk van kinderen aangesneden, maar ook daar maakt hij geen probleem van. Ik heb er genoeg in mijn familie zegt hij dan. En dat is meer dan waar. Overigens zijn we het over het hebben van 4 vrouwen ook eens. Dat gaat namelijk niet gebeuren. Omdat ik jaloers ben. Maar ook omdat hij jaloers is. Hoe jaloers merkte ik een keer toen we samen op pad waren en een man in zijn land (van mijn leeftijd) wel erg nadrukkelijk toenadering zocht. Heel demonstratief pakte hij al mijn hand (we waren er voor een project en hadden ons niet als stel voorgesteld) en toen die kerel maar door bleef gaan, wilde hij hem al voor zijn bek timmeren.
Dat label cougar mag er dus van mij gewoon af. We houden gewoon van elkaar. En dat mag de hele wereld weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten