maandag 15 december 2014

Perfect goede medicijnen die zo in de prullenbak verdwijnen

Perfect goede medicijnen die zo in de prullenbak verdwijnen. Ik kon er met mijn verstand niet bij toen ik dat hoorde. En het werd me zwart voor de ogen, dat mag u eerlijk weten. Niet omdat ik aan een te lage bloeddruk lijdt (soms ook overigens), maar omdat dat soort dingen gewoon niet kan geloven. En het wordt tijd voor opstand. We pikken te veel in dit land: dingen die echt helemaal nergens op slaan. Waarom die boosheid vraagt u zich misschien af. Welnu, dat zal ik u vertellen.

Een vriend van me lijdt aan hart- en vaatziekten, of te wel dichtgeslibte aderen. Als de aderen nog te openen zijn met een stent wordt dat gedaan. Maar er zijn dan daarna ook medicijnen nodig om die aderen open en het bloed dun te houden en de stent zijn werk te doen. En dat zijn dure pilletjes. Zo duur zelfs dat je eigen risico er direct aan opgesoupeerd wordt. Maar goed om in leven te blijven, heb je dat er waarschijnlijk wel voor over. Mijn vriend kwam echter bij de apotheek en gaf aan dat die pillen niet langer geslikt hoefden te worden. Doktersopdracht. Blijkbaar zit daar namelijk een termijn aan. Maar ze waren wel al besteld.

Pillen zo de afvalbak in
Dan gaan ze nu in de afvalbak zei de apothekersassistent. Pillen die nog niemand ooit in handen had gehad en die nog in de gesloten verpakking zaten, mogen in dit land niet meer gebruikt worden! Pillen waar een mensenleven mee gered kan worden. Pillen die een vermogen kosten. De vriend in kwestie zijn eigen risico was al opgebruikt, dus daar zat het hem niet in. Maar die dure pillen zomaar vernietigen terwijl de zorgkosten de pan uitrijzen, dat kan toch helemaal niet? Waarom gaan die pillen niet gewoon terug in de schappen en worden mensen er mee geholpen?


En anders heb ik nog wel een hele goede bestemming, want in bepaalde delen van het buitenland doen ze een moord voor zulke pillen. Daar krijg je hooguit een aspirientje als je aderen zijn dichtgeslibt. Aan de apothekers ligt het overigens niet, het zijn regels die van hogerhand worden opgelegd. En die hun doel volledig voorbij streven. Kapitaalsvernietiging, zonde van goede medicijnen die levens kunnen redden, achterlijk. Ik kan er ook niets mooiers van maken.

Vlees dat zomaar doorgedraaid wordt
Iets in dezelfde trant gebeurde deze week toen ik hoorde dat ze in supermarkten hartstikke goed voedsel gewoon door moeten draaien. Vlees dat is blijven liggen gaat gewoon door de vetmolen. Terwijl overal op de wereld mensen creperen van de honger, wordt hier vlees waar bovendien dieren voor zijn gestorven, gewoon doorgedraaid. Idioot. Het wordt tijd dat we eens met onze vuist op tafel slaan en aangeven dat dit zo niet langer kan. In andere landen om ons heen gebeurt dat regelmatig, maar hier lopen we als makke schapen achter al die regels aan. En volgens mij moeten we nu eens duidelijk zeggen dat het zo niet langer kan. Regels prima. Maar dit land gaat zo langzamerhand aan regels ten onder. En ik ben het zat. Ik wil de barricades op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten