maandag 1 december 2014

Zorgmarkt: de ziektekostenpremie uitgelegd



Laat ik voorop stellen dat ik mijn zorgverzekering dankbaar ben. Dankbaar dat ik nog leef, dat ik hele dure behandelingen heb mogen ondergaan. Want als ik die zelf had moeten betalen, was het niet goed gekomen. Ik geloof dat mijn hele behandeling iets van 50.000 euro heeft gekost. Maar het kan ook meer zijn. Daarvan was een deel chemo, elke twee weken een spuitje van 2000, wat de bestraling heeft gekost weet ik niet eens. En dan nog een dure operatie.

Switschen van zorgverzekering niet voor iedereen weggelegd
Mij hoor je dus niet klagen. Ook zal ik niet gaan switchen. Omdat ik vind dat ik nu wel trouw moet blijven aan een verzekering die me toen zo goed heeft geholpen, maar ook omdat ik helemaal geen keuze heb. Wie ziek is geweest en wil overstappen, heeft namelijk wel recht op een basisverzekering bij een verzekeraar, maar de aanvullende verzekeringen vereisen een keuring. En daar kom ik van zijn levensdagen niet doorheen, dat moge duidelijk zijn. Dus ik blijf zitten waar ik zit.

Zorgmarkt
Toch zet ik wel wat kanttekeningen bij diezelfde zorgverzekeraar. Onlangs organiseerde het orgaan in ons aller Lemmer een zorgmarkt. Waar je je cholesterol kon laten prikken en je bloeddruk laten opmeten. En waar je kon koken met Reitse. Ik liep langs een supermarkt en daar werd ik met een folder ingelicht over dit evenement. Er stonden twee meisjes. Zij moesten ons bewegen naar die markt te gaan. Wat ik niet wilde, want ik was net op weg naar de sportschool. Wat volgens mij verstandiger is dan bij zo’n markt rond te hangen.

Cholesterol meten moet op nuchter
Cholesterol meten? Gewoon nadat iedereen gegeten heeft? Dat is onzin, want daar zie je niks aan. Bloeddruk meten, kan een indicatie zijn. Bloedsuiker prikken ook wat onnozel want dat heeft heel erg te maken wat je net gedaan hebt en wat je gegeten hebt. Maar ik vond het vooral wat stom dat zo’n evenement wordt gehouden en dit best veel geld kost. Want het is niet alleen dat het hier in Lemmer wordt gehouden, het wordt overal gedaan. Dan kunnen we mensen beter voorlichten, zo was het motto. Nou wij weten allemaal wel dat je niemand kunt voorlichten als er zo’n meute mensen op af komt.

Zorgadvies
Heb je een goed advies nodig voor je verzekering, dan bel je die lui gewoon op. Want door de meeste websites is niet door te komen. Basis, aanvullend, zoveel uit het ene, zoveel uit het andere. Ondoorzichtig als de pest. En dan hangt het van je verzekering af hoeveel behandelingen je kunt krijgen. Je tandarts verzekeren heeft al helemaal geen zin. Daar wordt bijna niks uit vergoed als je echt wat moet buiten je controle. Maar zulke simpele zinnen vind je nooit op een website. Het staat in grafieken en je moet een halve professor zijn om daar uit te komen. Bovendien gaat onze premie dit jaar weer omhoog. Ja je kunt er ook nog voor kiezen om een lagere premie te nemen, maar dan stuurt je verzekering je naar een dokter die zij voor je uitkiezen. Ook niet bepaald aan te raden. Dat ze dan ook nog eens enorme bedragen aan winst maken en toch willen dat wij meer betalen is niet uit te leggen. Dat hebben ze dan vast ook niet gedaan daar, op die zorgmarkt.

1 opmerking:

  1. Jammer dat je niet bent gegaan, daar had je namelijk, zoals een echte journalist betaamt, aan hoor-wederhoor kunnen doen en aan Diana Monissen (want die was er ook) kunnen vragen wat er met die 'enorme winsten' wordt gedaan. Dat kun je overigens ook vinden op deze pagina:
    http://www.defriesland.nl/consumenten/zorgverzekeringen/basisverzekering/premieopbouw-2015.aspx
    Daar zie je dat 81 euro per verzekerde uit de reserves wordt onttrokken om de premie zo laag mogelijk te houden.

    BeantwoordenVerwijderen