maandag 8 december 2014

Laat staan dat gemeentekantoor in Lemmer

Laat staan dat gemeentekantoor aan het burgemeester Krijgerplein in Lemmer. Dat zou ik willen zeggen tegen die bestuurders die het nu met de grond gelijk willen maken, terwijl het een nog in goede staat verkerend pand is met alles erop en eraan.

Niet dat ik het ooit mooi heb gevonden, dat ‘nieuwe’gemeentekantoor. Het is een nogal pompeus ietwat modern gebouw temidden van oudere gebouwen. Maar in datzelfde gemeentekantoor heb ik flink wat uren doorgebracht en heeft tegelijkertijd voor mij de nodige emotionele waarde. Ik heb er een half leven doorgebracht, luisterend naar de commissieleden en de raadsleden die besloten over de gemeente, in gesprek met een wethouder of ambtenaar over een onderwerp of om stukken op te halen of ze over te schrijven. En in het gebouw hangt een goede sfeer vind ik. Het is een ruim opgezet pand met alles erop en eraan. In goede staat ook.

Slopershamer in gemeentekantoor Lemmer
Of moet ik zeggen, het was een ruim opgezet pand in goede staat. Want blijkbaar moet de slopershamer erin. Voor 7 ton meende ik wordt het met de grond gelijk gemaakt. Eerst zouden er nog allerlei ondernemers in gevestigd gaan worden of er zou nieuwbouw komen waar die bedrijven dan hun nering in konden onderbrengen. De crisis (die overigens toen ook al hevig aan de gang was) heeft wat dat betreft roet in het eten gegooid. Zegt men. Want volgens mij was dat toen ook al een onnozel plan. Bovendien lijkt het mij dat je voor 7 ton aardig wat kunt verbouwen aan dat pand.

Woningnood oplossen
En dat kan dan weer helpen om de woningnood onder starters, maar ook onder senioren op te lossen. Ik ben geen architect, maar van zo’n pand is ongetwijfeld een prachtig huis te maken waar meerdere mensen samen kunnen wonen. Iets waar we denk ik in de toekomst toch naar toegaan, want er blijft niet zoveel meer over van zorg of ondersteuning. En wat is er dan beter om samen de schouders er onder te zetten? Naar nu blijkt is er door een aantal ondernemers ook al eerder een heel plan uitgedacht voor datzelfde gemeentekantoor.

Telefoon in de gemeente was blijkbaar afgesloten: terugbellen gebeurde niet
De indieners zouden er nog van horen, maar blijkbaar werkten de telefoons bij de gemeente niet. Niemand heeft ook maar ooit iets meer vernomen van de wethouder die dat plan toen in ontvangst nam. Dus gaan we er zo meteen maar met een sloophamer in om hakken zodat er niets anders rest dan een groot leeg plein. Een soort gapende kies stel ik me zo voor. Een kies met een gouden prijskaartje eraan. En ondertussen zitten er allerlei mensen in woonsituaties die niet wenselijk zijn of moeten ze noodgedwongen uitwijken naar andere plaatsen (of bij ouders thuis blijven of bij een partner die ze niet langer kunnen luchten of zien). Had dat nu niet anders gekund, best bestuur van De Friese Meren? En is zo’n kapitaalvernietiging nog te verkopen in een tijd waarin alleen maar bezuinigd wordt en waarin duurzaamheid voorop zou moeten staan? Waarin hergebruik het kernwoord zou moeten zijn en waarin dit zelfs een voorbeeldfunctie zou kunnen vormen? Volgens mij is dit een hele grote fail. Maar dan met een hoofdletter F.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten