maandag 24 augustus 2015

Angst

Er zijn duizend en een van die tegeltjeswijsheden over angst. Waarschijnlijk kennen we ze allemaal wel, geloven we er ook wel in, maar toch blijft angst een raar ding. Ik werd deze week enigszins bevangen door die angst. Ik zag een documentaire van ISS voorbijkomen waar ik redelijk panisch van werd. Wat die mensen in hun hoofd halen is meer dan het woord gevaarlijk en opeens zag ik dat zulke lieden hier ook heel goed flinke poot aan de grond zouden kunnen krijgen.

Nare politieberichten

Maar ik zag ook allerlei vreemde politieberichten voorbij komen. Een man in de 60 die wordt neergemaaid door een dertiger om een barbecue. Twee bejaarden die elkaar te lijf gaan. Twee vrouwen die worden gedood door hun ex-partner, waarvan een van de dames heel dichtbij ons woonde. De Thalys waar iemand een geweer in wilde leegschieten. Angst wordt waarschijnlijk groter als het voorval zich in je directe omgeving afspeelt. Toch kan ik ook panisch worden als ik beelden zie van Boko Haram, van vliegtuigongelukken in een ver land, van moord- en slachtpartijen om 12 uur vliegen.

Mensbeeld

 Ik hoorde vanavond een rechter in een programma vertellen dat zijn mensbeeld er niet bepaald op vooruit was gegaan vanaf het moment dat hij strafrecht ging doen. Ik kan me dat levendig voorstellen: als je dag in, dag uit wordt geconfronteerd met mensen die de meest vreselijke zaken uithalen dan moet dat wel invloed op je kijk op het leven hebben. En helaas lopen er flink wat mensen rond die blijkbaar heel veel ellende willen veroorzaken en rampen van formaat veroorzaken. En ja daar ben ik angstig over. Omdat je nooit weet wanneer zoiets gaat gebeuren en op welk moment jij of je geliefden zich op de verkeerde plek bevinden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten