maandag 31 augustus 2015

Hozen

Ik weet het nog goed: ik was op vakantie bij oude buren van ons in Drachten. Ze hadden tot ik een jaar of 8 was altijd naast ons gewoond in de Urkerstraat en verhuisden vanwege het werk van ‘buurman’ Pieters bij Philips naar Drachten. En wij gingen regelmatig op bezoek. Tijdens zo’n lange hete zomervakantie waar geen einde aan leek te komen, begon het te regenen. Niet een beetje, maar het begon echt te hozen. En dat hield maar niet op.

Zwemmen in de straten


 Op een gegeven moment konden we zwemmen in de straten (althans in mijn beleving). De winkels stonden volledig blank in het centrum en overal werden pompen neergezet. Wij vonden dat als kinderen superspannend. Dat het voor heel veel overlast zorgde, daar maakten we ons niet druk over. Terwijl ik dit typ, hoost het weer net zo hard als toen. Mijn balkon staat blank, de straten kunnen de regen niet meer aan. Mooie dagen worden aangeregen door onweersbuien en emmers water. Niet anders dan toen, ik geloof alleen dat je nu niet kun zwemmen in de straten. Ook heb ik nog niet gehoord dat de winkels over zijn gelopen. Op dat gebied is de riolering dus in ieder geval beter af dan toen.

Dunnere ozonlagen

Volgens de geleerden zijn de veranderingen in het klimaat te wijten aan dunnere ozonlagen, smeltende ijskappen en dat soort zaken. Ik geloof dat best, maar waarom hoosde het dan meer dan 40 jaar geleden net zo hard? Toen ik net naar buiten liep was het overigens best aangenaam. Bijna warm. Terwijl helaas de herfst toch echt al weer in aantocht is.
Meisje (www.meisjelemmer.blogspot.com)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten