maandag 5 oktober 2015

Linker kippenpoten

Toen mijn lief en ik voor het eerst samen een maaltijd bereidden werd dat kip. Lief is namelijk gek op kip, je kunt hem er wel wakker voor maken. In Afrika wordt het beest zo heet mogelijk gebakken in olie of ze grillen hem. In dat laatste geval wordt hij eerst gekookt, want in zo’n klimaat haal je je flink wat wc perikelen op de hals als je het beest zo op het vuur gooit met het risico dat hij niet gaar is. En als je niet uitkijkt, zie je de bacteriĆ«n gewoon voor je uit lopen. 

Heel romantisch samen koken


Maar ik dwaal af: kip dus. Wij stonden daar heel romantisch samen in dat piepkleine keukentje van mij. Tussen het zoenen door, sneden en hakten we. En toen pakte lief de kippenpoten die we hadden gekocht en sprak de legendarische woorden:”Did you know they only sell left chickenlegs?”. Of ik wist dat ze alleen maar linker kippenpoten verkopen. Ik dacht dat het hem in zijn bol was geslagen. Natuurlijk verkopen ze in Nederland niet alleen maar linker poten van een kip. Misschien in Afrika, maar hier echt niet. Dat beest heeft toch 2 poten? 

Het is echt zo


Maar toen ik het pak opende met (scharrel) kippenpoten bleek dat hij gewoon gelijk had. Er zaten twee linkerpoten in. Sindsdien ben ik geobsedeerd door die poten. Sta ik elke keer die poten bij elkaar te passen om te kijken of het deze keer wel een setje is. En we hebben het er sinds zijn opmerking regelmatig over. Hoe dit toch kan. Vanmiddag was hij bij een bedrijf dat louter biologische kippen verkoopt en kon hij eindelijk de vraag stellen. Het bleek dat in veel gevallen de rechterpoot hoort bij het stuk borst en daarom niet wordt afgesneden. Is dat ook weer opgelost. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten