maandag 25 februari 2019

Wassen neus


Het verhaal van de zandwinning in het IJsselmeer heeft een behoorlijk staartje gekregen. Voor wie het ontgaan is: de FNP werd gedwongen haar wethouders per direct op te laten stappen. Er was geen vertrouwen meer. En dat terwijl er goed samen was gewerkt, de sfeer in B&W uitermate goed was en de heren en dame goed met elkaar door 1 deur konden. Onbegrijpelijk zou je zeggen. En toch ook weer niet.

Systeem deugt niet

Want het systeem deugt niet. Terecht merkte 1 van de wethouders vorige week in een poging om in ieder geval aan te blijven tot er een nieuwe coalitie is, dat het dualisme niet voor niks is ingevoerd. Dat wethouders en raadsleden los van elkaar mogen besluiten. Raadsleden lopen dus hun wethouder niet achterna en nemen besluiten voor eigen rekening. Alleen werkt het zo niet in dit land. We hebben dan wel afgesproken dat raadsleden best anders mogen besluiten, maar in de praktijk is dat een wassen neus.

Coalitieakkoord

Want heel vaak doet een coalitiepartij wel precies wat een wethouder wil, ook al omdat dit in een coalitieakkoord is beschreven. Nu stond trouwens die zandwinning net niet in dat programma, maar er zouden wel mondeling afspraken over zijn. Wat ook best vreemd is. De partij die in dit geval hun hun wethouder (s) niet achterna liep, moest vervolgens met lede ogen aanzien dat hun wethouders naar huis werden gestuurd. En eigenlijk is dat toch vreemd.  


Wethouder zonder kleur

 In feite dus een absoluut onwerkbare situatie. Sterker nog ik denk dat we helemaal af moeten van wethouders met een partij achtergrond. Haal gewoon mensen binnen die helemaal geen kleur aanhangen. Die kunnen dan samen een programma opstellen en als de raad het met de afzonderlijke onderdelen eens is, stemt ze voor. Is ze tegen, dan stemt ze tegen.

Cleaning day

Dat gezegd hebben wil ik nu vast graag een punt inbrengen. Ook als er weer gewoon een wethouder met kleur komt wil ik dat aangeven. Ik heb namelijk vanmiddag weer een vuilniszak met flesjes, blikjes, plastic, sigarettendoosjes, glazen en weet ik veel  uit de bosjes, van de straat en uit de goot gevist. Ik zou dan ook een nieuwe wethouder willen vragen om een cleaningday per maand in te stellen net als dat het geval is in het geboorteland van mijn man. Daar moet eens in de maand iedereen zijn omgeving schoonmaken en mag er niet autogereden.  Het lijkt me dat daar geen kabinet over hoeft te vallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten