donderdag 11 november 2010

Reizen, wat houd ik daar toch van

Er woedt vandaag en morgen misschien ook nog een hevige storm. Voor veel mensen erg onplezierig zo’n windkracht 9 tot 10, maar het toeval wil dat ik morgen het vliegtuig in moet. En al eerder zat ik in een enorme storm in een vliegtuig en dat was nu niet bepaald een fijne ervaring.

Reizen in de storm - vanuit Thailand in een noodsituatie terechtkomen
Meer lezen: http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/reisverhalen/28277-boeddhisme-en-een-wasbeurt-aan-de-klongs-van-thailand.html.

De zenuwen gieren dus nu al een beetje door mijn keel, maar het plezier van het reizen overheerst toch geloof ik.

Waarom is reizen zo leuk? Voor mij is het denk ik even weg zijn van de gebaande paden. Andere mensen ontmoeten, andere culturen. Niets dat meer is wat het in het dagelijkse leven wel is. Toevallige ontmoetingen, het gevoel dat ik leef. Er is niets meer dat mij het gevoel geeft dat ik leef dan reizen. Gisteren liep ik langs een restaurant in Zwolle waar de inrichting heel erg deed denken aan verschillende restaurants in Maleisiƫ. Ik krijg er kriebels van in mijn buik. Te vergelijken met verliefheidskriebels. Zo groot is mijn passie voor reizen en zo intens kan ik genieten van andere werelden en andere mensen. Na een reis ben ik dan ook altijd hevig ontdaan. Moet ik helemaal weer acclimatiseren en zou ik het liefste terug gaan.

Schiphol tijdens de storm
Ik heb de eerste kriebels altijd al op Schiphol. Wat een dynamiek hangt daar, wat een energie. Heerlijk. Ik kan wel uren ronddolen op die luchthaven. Wat eten, drinken, met mensen praten, om me heen kijken naar wat al die mensen daar doen. Want ook dat is interessant: wat doen al die mensen daar en waar gaan ze heen. Mensen uit alle windstreken die naar allerlei andere windstreken afreizen. Voor werk, relaties, familie, vakantie, bezoek aan vrienden of zomaar een weekendje weg. Nu nog even deze blog posten en dan lekker de tas inpakken. Een grote koffer hoef ik niet mee, want het wordt maar een weekendje. Maar toch altijd weer even nadenken over wat er mee moet. En nu maar hopen op een wind die het morgen wat rustiger aan gaat doen. Duim maar voor me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten