woensdag 24 november 2010

Mijn broertje is ziek

Vanochtend eindelijk eens een keer uitgeslapen. Al wekenlang achter elkaar krijg ik per nacht tussen de 5 en 6 uur slaap en dat is gewoon te weinig. Vandaag werd ik gewoon niet wakker. Dat is niet helemaal waar, ik werd wakker vanuit een nachtmerrie. Mijn broertje (hij is net 39 geworden maar ik ben en blijf toch altijd z'n grote zus) was weer klein. We waren ergens op een plateau met daarom heen water en hij wilde maar niet luisteren. Opeens deed hij een stap, gleed uit en verdween onder water. Gelukkig kon ik hem redden. Aan een arm trok ik hem eruit. Hijgend en puffend stond ik met een nat kind op mijn arm. Die er vervolgens weer uitsprong en het water weer inging om nog wat kledingstukken te redden. Ik ging weer op zoek naar hem, maar kon hem in het snelstromende water nergens vinden. Ik werd wakker van mijn eigen geschreeuw en heb zeker een half uur zitten bijkomen.
De angst om mijn broertje is waarschijnlijk niet uit de lucht komen vallen. Hij is ziek. Vorige week nog dacht de dokter dat het bronchitis was en kreeg hij flink wat antibiotica mee naar huis. Mijn grote sterke broer met zijn imposante verschijning lag anderhalve of twee week in bed. Piepend en kreunend. Hij had niets in te brengen. Ook zijn verjaardag werd niet gevierd, want hij sliep alleen maar. De bronchitis bleek toch iets ernstiger te zijn: astma.

Gisteren was ik even bij hem met een fruitmandje, want wij geloven in de kracht van vitamines. Hij was bleek en kortademig. Zat voor het eerst weer even een paar uurtjes op de bank. Maar had wel plannen om weer aan het werk te gaan. Wat ik onverstandig vond, want ik ben geen dokter, maar zie wel wanneer iemand te weinig adem heeft. Waarschijnlijk heb ik al die zaken in mijn droom vannacht verwerkt. Het heeft waarschijnlijk ook te maken met mijn grote angst om hem te verliezen. Mijn enige eerstelijns familielid ook nog eens kwijtraken, ik zou er gek van worden. Want het is wel mijn kleine grote broer. De verrassing die kwam toen ik 8 jaar was en waarmee ik vanaf dat moment zoooo blij ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten