woensdag 14 december 2011

Banken, je moet het er niet van hebben

Soms ben ik erg blond. Errug blond. Vandaag maar even een betaaldagje en rekeningmaak dagje.

Maar ik heb verschillende bankrekeningen. Een zakelijke en een privé bijvoorbeeld. En het is altijd even oppassen met het betalen. Enfin, er lag een leuke dikke blauwe enveloppe te wachten.

Die hoefde pas begin januari betaald te worden, maar dan ben ik op vakantie. Bovendien mag je van de fiscus maar zoveel geld op je rekening hebben staan anders betaal je vermogensbelasting. Vorige week nog een lijfrente afgesloten, maar daarvoor moet je ook heel veel papieren tekenen en doornemen.

En daar moet geld op die rekening komen te staan anders is het ook weer niet aftrekbaar. En dat duurt op het einde van het jaar altijd even. Enfin, er moest van een andere spaarrekening dus weer geld naar die lijfrente. Alleen dat is weer zo’n spaarrekening waarbij je alleen terug kunt storten naar een gewone betaalrekening. Ik wilde slim zijn en dat geld overboeken. Maar ik was niet bepaald slim.

Want ik heb mijn belastingaangifte dus nu van mijn privé rekening betaald. Dat lukte overigens niet, want er stond te weinig saldo op. Dat was mooi, want het moest van die andere zakelijke rekening. (Snapt u het nog).

Maar even gebeld met de bank of ze dan die opdracht even wilden terugtrekken. Zodat ik de belasting van de zakelijke rekening kon betalen. Maar dat kan dus niet. Waarom niet vroeg ik? Het gaat automatisch zeiden ze daar. En daar is dan de kous mee af. Er is geen saldo, dus het kan nu niet overgeschreven worden. Maar zometeen komt er wel geld binnen van mijn spaarrekening en dan is er dus wel saldo. En dan heb ik de belasting dubbel betaald.

Dus de snelste oplossing was om gewoon die opdracht die nu toch niet doorgaat, gewoon terug te trekken. Maar nee, dat kan niet. Volgens mij zou het toch zo moeten zijn dat je die opdracht gewoon cancelt. Maar nee, daar is het automatiseringssysteem niet op ingesteld.

Dat vind ik nu niet bepaald flexibel van die banken. Dus ga ik nu maar even kijken of ik het spaargeld dan terug kan trekken. Misschien brengt dat soelaas. Want echt, na 3 werkdagen dan wordt de rekening toch echt wel betaald.
Wat een logica!
Inmiddels is de belasting twee keer betaald en zijn mijn rekeningen dus geplunderd. Maar de meneer van de belastingen verzekerde mij, nadat hij tienduizend keer iets na moest vragen dat het dubbel betaalde terug komt. Nou ja enkel dan. Dat is een hele geruststelling.
Geloof ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten