dinsdag 20 december 2011

Serious Duniya

Het is goede doelen tijd. In Leiden hebben 3 mannen zich opgesloten in het Glazen Huis die niet eten en drinken, maar wel veel geld ophalen. Overal wordt actie gevoerd voor de 3FM Serious Request actie. Dit jaar voor moeders in oorlogssituaties. Ook Lemmer doet mee. Daar wordt een Faute party met Dries Roelvink georganiseerd.

Hartstikke goed, maar ik wil hier ook een warm pleit houden voor wat minder grootschalige acties. En wij hebben in onze gemeente een organisatie die dan misschien niet op de landkaart van hoge populariteit staat op dat gebied, maar minstens (zo niet beter) werk doet.

In ons lieflijke Bantega zetelen twee mensen die samen met vele anderen in Aziƫ zorgen voor kinderen die geen onderwijs krijgen, geen eten hebben, op straat leven of die met een handicap moeten leven. Het is kleinschalig (wat je noemt, ze zetten soms operatieacties op, waarbij honderden mensen worden geopereerd) maar dat is in deze wereld blijkbaar kleinschalig. Maar wat ze doen betekent het verschil tussen leven en dood, tussen menswaardig en een hondenleven.

Soms vragen ze gewoon om wat geld voor dekens voor mensen in het koude India (ja daar kan het ook koud zijn) en dan zorg je met 4,30 euro voor wat warmte in een mensenleven. Je neemt hier twee glazen wijn minder et voila.

Doorzichtige actie
Het mooie van deze stichting vind ik ook dat het te controleren is. Dat 3FM veel geld binnenhaalt, begrijp ik. Maar waar blijft het? Ik heb er geen zicht op. In Bantega nemen ze je mee op een fotoreis door alle vorderingen van de kinderen, worden kiekjes getoond van voor en na operaties en worden de successen aangetoond. En ze gaan zelf niet uit eten van het geld dat anderen hen sturen, ze betalen hun kosten zelf als ze weer eens op reis gaan en moeten er vaak veel voor laten. Zo las ik verslagen van etentjes met gezagsdragers die overal toestemming voor moeten geven, waar je maag van omdraait.

Maar ze doen het toch maar mooi, die gemeentegenoten van ons daar in Bantega. Nee, ze organiseren er geen feestjes voor, maar ook dat vind ik wel mooi. Want eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje in schril contrast staan: feestvieren om moeders die hun kinderen zijn kwijtgeraakt in de oorlog te helpen. Ik vind het op de een of andere manier niet zo passend.

Maar dat ben ik. Dus geef, maar denk ook aan Duniya. Ze zijn te vinden op: www.duniya.org en bijdragen kan op Bankrekening 44.16.24.383.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten